Publicerad av Gosta Munktell den 14 Aug 2023
Den 20 juli promoverades Thiygaraja Waradas till filosofie doktor vid universitet i Bath Storbritannien.
Wara som är hans tilltalsnamn kom 2012 till Uppsala som medlem i den första kullen Rotary Peace Fellows se länk Första kullen.
En augustidag 2012 stod Ing-Marie och jag utanför ankomstutgången i Arlanda och såg en ung man med en enorm kappsäck komma ut ur utgången. Han tittade sig omkring och vi växlade ögonkontakt.
En gnista tändes direkt. Vi har fyra döttrar och Wara jämngammal med vår yngsta dotter blev vår extra son och vi hans extra föräldrar. Sedan dess har vi haft kontakt med Wara och även besökt honom och träffat hans familj i Sri Lanka. Wara har växelvis varit verksam vid universitetet i Colombo men under de senaste åren mest vid universitet i Bath.

Stolta extra föräldrar med sin extra son.
Waras avhandling har titeln ”Navigating conflict transitions: queer communities in Sri Lanka 1995-2018” och finns som pdf i denna länk.
Vi promotionen som ägde rum i Bath Abbey "klosterkyrkan" fick ett stort antal studenter sina avgångsbetyg där utstyrseln "the gown" betecknar en uppnådda graden. Wara har den som gäller för en PhD. Många olika huvudbonader förekom och jag såg ingen förklaring vad dessa hade för betydelse i informationsmaterialet och glömde fråga.
Bath universitet invigdes 1966 och är nu etablerat bland de 10 främsta i Storbritannien med 20311 studenter året 2022/23. Universitet delas in i Faculty of Engineering & Design, Faculty of Humanities & Social Sciences , Faculty of Science samt School of Management. Wara blev filosofie doktor  vid Department of Social & Policy Science vid  Faculty of Humanities & Social Sciences.

En bild från campusområdet som ligger strax utanför centrum av Bath.
Universitet påminner en smla om Linköpings universitet som invigdes 1970 och idag
har ca 37 600 studenter. Jag var med på invigningen i Valla. Som kuriosa kan jag nämna att nyckeln till min Saab en tvåtakts djungeltrumma även passade som nyckel till huvudentrén på universitet. Samarbetet mellan stadens industri och det nya universitet skulle inte möte några hinder.

Bath som är listat som ett världskulturarv ligger i grevskapet Somerset ca 160 km från London och 20 km från Bristol vid floden Avon. Det går att via slussar ta sig till Bristol och vidare över haven till Stockholm och in i Mälaren och sedan via Strömsholms kanal till vår brygga i Söderbärke.  En sådan färd kan knappast rekommenderas med en typisk kanalbåt som kan ses på Avon eller i kanalen.
Staden och området präglas av vatten där den varma källan som upptäcktes tidig romers tid blev starten för stadens utveckling. Källan som springer fram i det romerska badet värmer delvis Bath Abbey. Staden är ett mycket omtyckt turistmål och är promenadvänlig. Följ gärna Avons strandpromenad och vik av upp mot den Botaniska trädgården och sedan via Victoria Park in mot centrum. Parken vimlar av mattar och hussar som även syns med sina djur i restaurangerna i staden och  på landsbygden.

Översvämningar!
Dundas akvedukten
Läs om Bath länkar på Internet.
Ha en god färd.