Publicerad av Karin Norlén den 17 Oct 2023
I våras blev jag som ganska ny rotarymedlem tillfrågad om jag ville bli Hostfamily för en Peacefellow….jag sa ”Ja” utan att veta vad det egentligen innebar. Information kom och jag fick veta att Beatrice från Ghana skulle bli min Peacefellow. Jag pratade med andra som varit värdfamiljer och fick info om att det var väldigt olika vad som förväntades av oss, precis som vi  funderade olika över vem ska vi få lära känna.

Beatrice och jag hade mailkontakt och berättade lite om oss själva , och jag läste på lite om Ghana. Jag fick också information via Rotary  vad som var bra om jag kunde göra de första dagarna,  hämta på Arlanda, följa med till Segerstedska huset för registrering och nyckelhämtning t ex. Det fixade vi! Så lite rundtur på stan  och uppsökande av bostaden . Lakan , kudde och täcke fanns inte så det fick vi hämta hos mig.( det hade varit bra att veta i förväg!) Fint rum i triplett väntade  på Beatrice . Mat till frukost ?  Vi hittade en matvaruaffär och kunde handla det som behövdes närmsta dagarna.
Det är mycket som man behöver veta när man kommer till en ny stad – buss, turlista, biljetter? Cykel och  hjälm , även vuxna ska använda hjälm! Var ligger institutionen? Var växlar man pengar? Personnummer?

Beatrice fixade mycket själv men vissa saker kan man bidra med som värdfamilj.

Beatrice och jag har träffats och pratat …..och flera gånger har mina barnbarn( 14, 11 o 9 år gamla) varit med, och det har varit fint för både dem och Beatrice  och de tycker det är roligt att ses .
Jag har fått höra om hennes familj, hur skolan fungerar i Ghana ,vad hon studerat och arbetat med. Vi har börjat prata om vad Beatrice vill göra efter sina år och sin utbildning här.  Inom  kort  kommer en ansvarig från Instutitionen   för Freds och Konfliktforkning att berätta för vår Rotaryklubb vad Masterutbildningen innehåller.,vilket jag ser fram emot .

Beatrice berättar att många studiekamrater tycker att Rotarys Peace Fellows  har en stor förmån som har en värdfamilj och att Peace Fellows upplever att det är en förmån!

Beatrice tycker att det mesta  hennes förväntningar uppfyllts och jag har redan fått lära mig en hel del om Ghana, se vad som behövs när man kommer som ny till stan och  och uppleva glädjen att få prata och umgås med Beatrice

Ta chansen att bli värdfamilj!

Hälsar Karin Norlén