Publicerad av Gösta Munktell den 16 Dec 2023
Dagens föredargshållare Win Bo Aung kommer från Myanmar och deltar i klass XXII Peace Fellowship år 2023 till 2025 Vid Uppsala Rotary Peace Center, Department of Peace and Conflict Research  Uppsala at Uppsala University.
Win är uppväxt i Yangon/Rangon som är ekonomiskt centrum i Myanmar och har ca 5 till 6 miljoner innevånare. Huvudstad är sedan 2006 Naypyidaw.

Wins pappa är ingenjör och mamman hemmafru samt har en syster med akademisk examen i business administration i USA.

Win gillar att dansa.
Det tog flera år innan han sökte som Rotary Peace Fellow. Han sade sig vara
för lat för att fylla i ansökan.

Win har besökt många av provinserna under sin karriär. På bilden syns
husen på andra sidan gränsen till Kina.

Win visade en flygfilm förmodligen tagen med en drönar med en rundtur över Rangon som visade sedvanligt kaos i (höger)trafiken i en storstad.
På en fråga svarade Win om han hade körkort och svaret blev nej.

Lite bakgrund om Myanmar som tidigare hette Burma med uppgifter hämtade från Wikipedia.
Myanmar blev självständigt från Storbritannien 1948 då landet blev en förbundsrepublik.
George Orwell (som arbetade i Myanmar mellan 1922 och 1927) förutspådde en gång att av alla de länder som koloniserats av Storbritannien så var sannolikt Myanmar det som skulle klara sig bäst självständigt.
När landet blev självständigt 1948, var Myanmar fortfarande känt som ”Asiens risskål” tack vare sin stora export, trots de stora skadorna från andra världskriget. Avskärmningen från omvärlden under militärregimen har allvarligt bromsat utvecklingen i den burmesiska ekonomin.
Myanmar tillhör idag ett av jordens fattigaste länder så George Orwells profetia blev inte sann men hans dystopiska framtidssyn passar väl in på förhållandena i Myanmar idag.

Sedan en militärkupp 1962 fram till 2011 bestod landets styre av en rad militärjuntor som förde en medveten strategi för isolering mot omvärlden. Myanmar räknas idag som ett av världens minst utvecklade länder mycket beroende på detta. Ett stort problem är dessutom landets stora produktion av heroin, utbredd fattigdom och analfabetism samt spridningen av HIV och aids. Landets kultur är i huvudsak baserad på theravada-riktningen av buddhismen med olika kastsystem (liknande Indien) bland befolkningen.
I november 2010 genomfördes de första parlamentsvalen sedan 1990, och en ny regering tillträdde 2011 samtidigt som militärjuntan formellt upphörde att styra landet. Valet 2010 bojkottades dock av oppositionspartiet Nationella demokratiska förbundet, lett av Aung San Suu Kyi. I november 2015 hölls nästa parlamentsval och Nationella demokratiska förbundet vann en majoritet av platserna i parlamentets båda kammare och makten att utse landets kommande president,[9] vilket de gjorde 2016.