Publicerad av Eva Nordin den 06 Sep 2021
Assisterande guvernören och End Polio Now-samordnaren för Uppsala-Knivsta Rotaryklubbar, Sten Hellström, gästade oss och berättade om de pågående poliovaccinationerna i världen och vår välgörenhetskonsert onsdag 20 oktober i Missionskyrkan kl 19.00. På ett föredömligt sätt beskrev Sten att trots att det endast är i Afghanistan och Pakistan som barn drabbats av polio de senaste tre åren, så måste alla barn i hela världen fortsätta att vaccineras, för så länge viruset finns kan det spridas, större utbrott uppstå, leda till förlamning och i värsta fall döden för de barn som drabbas. För denna sjukdom finns ingen bot!
Viruset som leder till sjukdomen polio sprids via tarmen ut i avloppsvatten och på det sättet kan det föras vidare till andra individer. 1955 kom det första vaccinet för injektion och 1961 ett andra vaccin som ges oralt. I länder med god och utbyggd hälso- och sjukvård injiceras vaccinet, men i länder med sämre förutsättningar ges det orala vaccinet. Det injicerade vaccinet skyddar bara individen själv mot smitta. Det är ett avdödat virus, men det orala vaccinet sprider sig via avloppsvattnet till andra individer och kan på så sätt göra en viss nytta i omgivningen. Men det finns även en risk, om än mycket låg, att det orala vaccinet sprider smitta vidare. Vaccinet är (attenuerat) försvagat och inte helt avdödat och kan orsaka polioförlamning hos individer med nedsatt immunförsvar. Det orala vaccinet används i fattigare länder för att det kräver mycket mindre resurser än det injicerade.
Rotarys engagemang för poliovaccinationerna startade med initiativ från en lokal klubb på Filippinerna och sex miljoner barn vaccinerades. Några år senare tog Rotary vidare steg och sedan 1988 deltar Rotary International tillsammans med ett antal stora globala organisationer, WHO, Unicef och många fler, i en världsomspännande allians för att utrota polio. Sedan 2008 deltar även Bill och Melinda Gates genom att möta upp varenda dollar som Rotary samlar in med ytterligare två dollar. Om vi ser till hela tiden som Rotary deltagit i poliobekämpningen finns det beräkningar på att Rotary bidragit med 2 miljarder av de totalt 18 miljarder i världen som samlats in.
Nu är det dags för den årliga insamlingen i klubbarna i Uppsala och Knivsta. Det sker genom en välgörenhetskonsert ledd av Stefan Parkman i Missionskyrkan 20 oktober kl 19.00. Biljetterna kostar 250 kr och säljs i första hand av klubbarnas End Polio Now- ombud. I Rotary Linné är det Eva Nordin.
För den som inte är medlem i klubben går det bra att swisha till 123 441 94 79 (Rotary Glunten) skriva sitt namn + antal biljetter. Swish-historiken visas när biljetterna hämtas i samband med konserten.
Det går självklart också bra att ge en gåva på ovanstående nummer. Ange polio, så hamnar pengarna rätt!