Publicerad av Eva Nordin den 26 Sep 2023
Dagens föredragshållare, landskapsarkitekt Dinu Dunca, Uppsala Rotaryklubb, inledde med att berätta om sin bakgrund som konststuderande i Bukarest i Rumänien, flytten från hemlandet 1989, och en yrkeskarriär i Sverige. Han delgav oss ett antal oerhört vackra bilder från ”Solens landskap” i norra delen av landet, Maramures, tillika Draculas hemvist och berättade om landskapet som beläget mellan två höga berg varit lätt att försvara och därmed aldrig varit ockuperat av främmande makt.
Dinu Duncas ärende, förutom att berätta om det vackra landskapet och dess unika, rika flora, de åtta gamla stavkyrkorna på Unescos världsarvslista, var mötet med prästen som i sitt hem tar hand om föräldralösa barn i Desesti.
Året var 2016 och det ledde till ett helhjärtat engagemang från Duncas sida och som den rotarian han är också till projekt med stöd av Rotary och prästen som först visade vägen. För närvarande bygger han ett stort passivhus med 35 centimeter djupa väggar. På bottenvåningen planeras för ateljéer i målning, silversmide, skulptur och textil. Tanken är att konstnärer får en veckas gratis boende genom att engagera sig i och aktivera de barn som har sitt hem på ovanvåningarna i huset. På ett tidigt stadium ska barnen få mentorer och stöd på vägen mot vuxenlivet med målet att stå på egna ben i motsats till de stora statliga barnhem med mer än 100 barn som lever torftiga liv.  Barnhemmet i Desesti räknar med att så småningom kunna ta emot 20 barn.

Även barn som bor hemma hos sina familjer i omgivningen har fått stöd. Under pandemin arrangerade Rotary datorer till hemundervisning som också riktade sig till barn utanför barnhemmet. Behoven är oändliga och genom Duncas och Rotarys engagemang genomförs välgörenhetskonserter, kläder och leksaker samlas in och skickas till Desesti. I och med kriget i Rumäniens närhet, har ukrainska barn flytt över gränsen och fått en fristad i barnhemmets regi. Med all säkerhet kommer fler barn att fly från Ukraina för att som de hoppas få tillfälliga hem i Rumänien.

Nöden är stor, behoven är oändliga, och vi har i Rotary än en gång fått ta del av medlemmars engagemang och insatser för att på olika sätt bidra till bättre levnadsförhållanden.