Publicerad av Catharina Blom den 08 Aug 2022
I början av juni 2022 var det dags att träffa våra nyvunna vänner i RC Woking District IRL – In Real Life - här i Uppsala. Detta efter att med jämna mellanrum ha setts på skärmen sen hösten 2020.
I slutändan blev det sju par som gästade oss. En del önskade bo hemma hos Linnés medlemmar, andra föredrog hotell.
Ankomsten hade förberetts med gemensamma möten med engelsmännen och egna möten i Linnés Woking-grupp.
Fredagen den 10 juni var det så dags. Medlemmar från Linné bildade välkomstkommitté utanför Rese­centrum, utrustade med svenska flaggor om Uppsala.

Efter installation hemma hos klubbmedlemmar respektive på hotell, strålade vi alla samman på Katalin för en informell välkomstmiddag.
Nästa morgon var det dags för sight-seeing. RK Uppsala-Linné har turen att ha två professionella guider bland sina medlemmar – Annette Bergkvist och Hans Odöö. Den senare, som Carl von Linné, inledde som sig bör med att möta upp i Linnéträdgården.

Sen gick turen vidare mot Domkyrkan och Universitetsparken, nu med Annette som guide.
Lite fritt strövande i vår vackra stad hanns det med innan högtidsmiddagen på Träffpunkten. Några värdfamiljer hann med en tur till Gamla Uppsala.
Efter ett glas bubblande Rotari (vad annars?!) satte vi oss ned vid vackert dukade bord där en svenskinspirerad sommarbuffé intogs. Svenska sånger sjöngs och stämningen var hög. Slipsar aukt­ionerades bort och PDF-er delades ut.
Höjdpunkterna under kvällen var dels presidentskiftet i Uppsala-Linné, dels undertecknandet av ett Certificate of Recognition.
Inte bara presidentkedjan bytte ägare utan president Annette Bergkvist satte också sin blomster­krans på Helena Elds huvud som ett tecken på den nya värdigheten. Kanske har vi därmed satt agen­dan även för kommande presidentskiften?? Och lämnade månne Woking Districtpresidenten Irene Holden, väl hemma, över sin krans till sin efterträdare Martin Leigh?

Signeringen av vänklubbscertifikatet innebar att vi manifesterade att våra klubbar ”have established a partnership to further international understanding and foster goodwill through long-standing fel­lowship and international service”.
Riktigt mörkt blev det aldrig denna vackra juninatt när våra gäster drog sig tillbaka till hotell och värd­familjer.
Nästa förmiddag träffades en mindre grupp för att knyta ihop säcken och börja planera för Linnés svarsvisit nästa år. Vi ser redan fram emot den! Under tiden håller vi kontakten vid liv genom att fort­sätta med våra zoom-möten. Att vi nu också träffats ”live” bidrar säkert till fortsatta fruktbara kon­takter.
Catharina Blom, Twinningansvarig i RK Uppsala Linné

För att se fler bilder välj länken nedan.