Publicerad av Helena Eld/Gösta Munktell den 10 Jan 2023
Med stor entusiasm och smittande beskrivningar berättade Jens Lindquist om sitt arbete som projektledare för O-ringen i Uppsala 2022. Efter 2 uppskjutna år var det äntligen dags för vårt område att anordna O-ringen för 3:e gången. Tröjan som Jens bär fick stå över år 2020 och 2021. Jens som nu bor i Knivsta började med orientering i 11 års åldern och har varit med på 25 O-ringen tävlingar. Arbetslivet går i idrottens tecken med utvecklingsarbete både för organisationer och föreningar.
O-Ringen är världens största orienteringsäventyr och går alltid vecka 30. Arrangemanget flyttar runt i Sverige och har ett normalår ca 18 400 deltagare vilka gör ca 75 000 starter. Det är en stor familjefest med deltagarna från små barn till 100-åringar. De kommer från ett 40-tal olika länder och är allt från världselit till motionärer.
O-ringen, som förr kallades 5-dagars, består idag av 3 grenar också med olika svårighetsgrader, vanlig orientering, orientering på MTB och precisionsorientering. Man hade 77 000 startande i 125 klasser, från 41 länder och i åldrar från 2-100 år. Det är många ideellt arbetande under O-ringen som också har en fast anställd organisation på 5-6 personer vilka nu arbetar för O-ringen i Åre 2023, i Oskarshamn 2024, i Jönköping 2026 med Göteborg och Stockholmbland de följande åren. Tillhör man arrangörsklubbarna springer man inte tävlingen utan man vet att vart 20:e år är det dags att ställa upp för övriga.
Lunsenområdet där tävlingarna ägde rum är känt för att vara svårorienterat. Jens erkände att han själv "förlorat kontrollen" vid ett tillfälle. Allemansrätten ger alla rätt att vistas i skog och mark även vid ett stort antal. O-ringen upprättar dock alltid avtal med markägarna och är noga med att följa upp "slitaget" på marken runt kontrollerna. Efter några år finns inga spår av tävlingen kvar. En orinterare lämnar inget skräp efter sig och producerar enbart ren skit vilket alla latrintömmare uppskattade. Det var cykelavstånd mellan alla startplatser, både deltagare och funktionärer var nöjda, turistnäringen i området beräknas fått ett tillskott på cirka 137 miljoner kronor och arrangörsklubbarna får dela på 7 miljoner kronor. Coops butik i Sunnersta fick tomt på hyllorna. För mer data läs bifogade bilder.

Visst smakar blåbär gott