Publicerad av Gösta Munktell den 23 May 2022
Dagens föredrag "Linnés arvinge-sanning och dikt"
hölls av Samuel Åhman som debuterat som romanförfattare med boken ”Linnés arvinge”
Samuel började med att berätta om sig själv. Han är bördig från Västergötland och har tidigare jobbat som lärare och massör vilka är yrkesbanor han lämnat. Samuel kom tidigt i kontakt med musiken som medlem manskören i Musikens Vänner grundat 1886 i Skara. Som student i Uppsala blev han medlem i Orphei Drängar 1997 och är sedan 10 år körens konferencier. Rollen som konferencier har skapa en ny karriär som manusförfattare med flera stora uppdrag som till Melodifestivalen och Allsång på Skansen. Att vara manusförfattare är ett grannlaga arbete. Det som framförs är nedtecknat till sista kommatecken och skall följas av konferencieren.
Manskören Musikens Vänner på 40 talet (notera mikrofonen)

Som manusförfattare grunnade Samuel länge på att skriva egna verk. Samuel lyfte fram 3 verk som fängslat honom (och många fler).
J.K. Rowling Harry Potter och Den flammande bägaren, Louis de Geer Singleton samt Jan Guillou Ondska. Alla böcker handlar om skolmiljöer i privatskolor för pojkar. Singleton och Ondskan har mest gemensamt då det hårda! livet på en internatskola skildras. Louis de Geer trivdes inte på Lundsberg och vi vet vad Jan Guillou tyckte om ”Stjärnsberg” (Solbacka)  och hur det gick för skolorna.
En annan förbild är Dan Brown , Da Vinci Koden. Boken är ju en ren fiktion med många trådar och med inslag av allegorier och en intrig där religionens grundval utmanas. Har vi gener från Jesus efter många generationer?

Magnus fick en idé om att skriva något med anknytning till Carl von Linné då denna eventuellt besökte Lundsbrunn på sin Västgötaresa juni 1746. Eftersom Kinnekulle ”Det blommande berget” var en av Carl von Linnés favoritplatser så är nog besöket troligt. Carl von Linnés fick med sin hustru 7 barn vara Carl (junior) var den äldsta sonen vilken boken ”Linnés Arvinge” indirekt handlar om. För ett referat av boken se denna länk. Ingen av barnen fick några egna (kända) barn varvid släkten Linné dog ut. Samuel hade svårt att få ihop en handling och metoden blev att spela in textstycken vid cykelturer. På så sätt blev textmassan ”The shit first draft” en degmassa som någon i publiken jämförde med. Flera känner nog igen metoden att skapa och forma en slutprodukt av något slag. Efter knådning skickades ett utkast till 48 referenter. Det är viktigt att få många kommenterar för att få en bredd och då gärna med personliga kvalitéer. När väl grundbulten var klar skickade Samuel ett manus till 28 bokförlag och räknade med att vänta 3 månader på svar. Snabbt fick han 2 JA och valde Kaunitz-Olsson som förläggare. Kaunitz-Olsson är bland annat förläggare åt den av Kina fängslade kinesisk-svenske författaren och förläggaren Gui Minhai.Samuels bok har fått finns recensioner i flera tidningar. På en direkt fråga om det finns en plan på en del två av unge Samuels äventyr på Lundsbrunn finns ingen sådan för närvarande. Men vad är sanning?

Han medverkar i bloggen.