Stiftsjägmästare Helena Eld, medlem i vår klubb, berättade att för någon vecka sedan togs Uppsala stifts trettonde kyrkreservat i bruk. En 30 hektar stor fastighet Prästholmen, belägen i Öregrund kommer i fortsättningen att skyddas på liknande sätt som de naturreservat som kommun och länsstyrelse ansvarar för. Området är skyddsvärt bland annat för sina mycket speciella svampsorter och hassellundar. Likt många andra kustnära områden är marken kalkhaltig och dess flora därmed speciell och intressant. Enligt skötselplanen kommer en del gran att avverkas för att ge den unika växtligheten tillräckligt med utrymme. Helena berättade vidare att det har varit ett fint samarbete mellan kyrkan lokalt, kommunen och andra intresserade i framtagandet av reservatet. I samband med invigningen, som förrättades av biskop Karin Johannesson, vandrade deltagarna runt hela området och ansvariga hoppas att det ska locka många fler att göra på samma sätt framöver. Det finns en parkering i intill och det kommer att skyltas så att intresserade hittar fram.
Inom området finns två fastigheter med fritidshus vars ägare är mycket positiva till kyrkreservatet. Det kan man förstå! Ingen mer oro för kalhyggen och dylikt.
Det var femton år sedan Uppsala stifts senaste reservat togs i bruk, Tunåsen i Uppsala. Stiftets första reservat i Alsike har dock övertagits länsstyrelsen.
För den som vill läsa mer om Prästholmen och andra kyrkreservat hänvisas till Uppsala Stifts hemsida.