Publicerad av Gosta Munktell den 11 Sep 2022

Distriktsguvernör Peter Moberg besökte vår klubb måndag morgon 5/9. Att Peter förmodligen stigit upp tidigare än vi andra i klubben märktes inget av.
Peter framträdde med ett livligt kroppsspråk och en smittande entusiasm. Peter använde Power Point med flera bilder som bifogas. Här redovisas ett kort referat från hans framträdande. Läs mer på distriktets hemsida se länk här.
Peter kommer från Skanör studerade utomlands som ung och läste juridik och ekonomi i Lund. Han funderade på att doktorera men så blev det inte.
Att någon period studera utomlands innebär stora möjligheter.
Bilden visar historien bakom 4 frågeprovet där frågorna upptar en central del av Rotarys budskap och krav på oss medlemmar.

Peter presenterade också i korta ordalag vår världspresident Jennifer Jones som är Rotarys första kvinnliga världspresident se tex länken. Jennifer  förespråkar mycket frihet och ingen detaljplanering och kan komma med snabba kast (besök) i land/klubb. Peter delade ut en nål med hennes signum. Nålen är ca 2,2 cm stor och kräver ett närgånget granskande för en person som inte känner till Rotarys "logga".
Peter gjorde också reklam för att möta 10 tusentals Rotarianer vid ett konvent. Nästa års konvent äger rum i Melbourne Australien 27-31 maj.  Det går redan nu att registrera sig. Jag testade detta och kom fram till att grundkostnaden var 475 USD plus 70 USD per session. En flygbiljett skulle kosta ca 12 000:-  plus uppehälle mm.
Vi borde vara stolta som Rotarianer.
Rotary öppnar dörrar
Att vara medlem skapar kontakter och ”improviserade” lösningar som i exemplet när en busschaufför blev sjuk och presidenten tog över ratten.
Ett behov av en lägenhet löste sig på kort tid med rätt kontakt.
Besök andra klubbar.
Medverka gärna till att chartra en ny Rotaryklubb.
På frågan om Rotaract (klubben som fanns i Uppsala finns inte längre) framkom att det finns funderingar på att ombilda Rotaract. På vilket sätt är för tidigt att spekulera kring. Det går att läsa om Rotaract .  ”Hemsidan verkar inte vara nyligen uppdaterad”
En annan punkt var våra IT-system. I vårt distrikt 2350 finns beslut om att rekommendera Polaris som också används av distriktet. Två klubbar, Stockholm Strand RK  samt vår klubb använder ClubRunner. Det innebär att vi är helt isolerade från distriktet. Märkligt nog kan jag inte hitta dom andra uppsalaklubbarna på nätet. På distriktets hemsida går det inte att få en överblick över de program som ligger i pipeline. Uppsalaklubben anmäler sitt program med E-post. Nästa år sker ju en distriktsförändring som innebär att vi blir medlemmar i ett nytt: Distrikt 2355 - Uppland, norra delarna av Södermanland samt Stockholms stad. Då uppstår situationen att  både Polaris och Club Runner kommer att finnas i distriktet. vilket innebär en nöt att knäcka på distriktsnivå.
Peters bilder kan du hitta här.