I dag 30 mars delades Rotarys Guldhjärta 2021 ut till Coop Alsike och dess butikschef Peter Jansson. Rotarys assisterande guvernör Eva Ahlsten överlämnade utmärkelsen på coronasäkert avstånd utanför butiken.
Juryns motivering lyder:

” Coop Alsike och dess butikschef Peter Jansson fyller en viktig funktion som service- och mötesplats på orten. Peter är inte bara lyhörd för kundernas önskemål, som exempelvis snabbt ordnar hemleverans under coronan, utan hjärtat klappar också lite extra för ungdomarna. Ett exempel är engagemanget i nattvandrarna, ett annat det grillparty som Peter ordnade för ungdomarna då det kom klagomål på att de samlades utanför butiken.

Att Peter med kollegor bidrar till ett bättre och varmare samhälle belönas med årets guldhjärta från Uppsala och Knivsta Rotaryklubbar.”

” Vi i Rotary vill uppmärksamma företag och företagare som gör godhjärtade gärningar, uppmuntra dem och inspirera fler. I år fick vi in 24 nomineringar på fina insatser. Många förtjänar ett Guldhjärta, men juryn har valt ut en vinnare 2021, ” säger Eva Ahlsten, assisterade guvernör i Rotarys Distrikt 2350 som samlar 63 klubbar och 2900 Rotarymedlemmar i Uppsala och Stockholms län.

Det är tolfte gången som priset delas ut. Bakom Guldhjärtat står de åtta Rotaryklubbarna i Uppsala och Rotaryklubben i Knivsta. Rotary är ett internationellt nätverk som verkar enligt devisen "Service above self” och vinnaren av Guldhjärtat har verkligen levt upp till det mottot. Frågan är om det finns något finare pris som en företagare kan få i Uppsala län?

Själva prisföremålet är ett tre kilo tungt glashjärta skapat av glasblåsarna på Ulva kvarn. Varje år tar de fram ett nytt Guldhjärta, det är ett unikt konstföremål – alltid med något inslag av guld. 24 personer har skickat in förslag på vinnare, ett av många tecken på hur många engagerade företagare som det finns att uppmärksamma i området.