Publicerad av Eva Nordin
Vi fick glädjen att möta vår Rotary Peacestudent, Malika Rakhmankulova, som gästade klubben och berättade om sig själv, vad som lett henne till Uppsala och inriktningen på sina mastersstudier i Freds- och konfliktforskning.
Malika kommer ursprungligen från Tadjikistan, men flyttade med sina föräldrar till Moskva när hon var sex år. I början av 2000-talet emigrerade familjen till New York där Malika sedan växte upp. I samband med collegestudier i statskunskap (Political Science), biokemi och biofysik deltog Malika i flera bistånds- och utvecklingsprojekt i Indien, Afrika och Ecuador och insåg att hon i framtiden ville ägna sig åt politik och folkhälsofrågor. Det ledde henne vidare till läkarutbildning i North Carolina och volontärarbete bland flyktingar. Uppgiften var att stödja flyktingar i kontakter med hälso- och sjukvård i ett system som var både snårigt, dyrt och besvärligt att hitta rätt i. Efter ibland många år som flykting var behoven stora, det blev samtal, intervjuer och grundläggande föreläsningar i folkhälsa, som också gav Malika erfarenheter inför ett framtida yrkesliv. Det var intressant att höra att USA ger flyktingar ett grundläggande hälso- och sjukvårdspaket under de första nio månaderna som de befinner sig i landet. De nio månaderna börjar dag ett då de anländer och därför är det viktigt att flyktingar så snart som möjligt får kontakt med hälsovården, hjälp att boka tider, tolkhjälp och mycket annat. Flyktingskapet i sig självt leder till sjuk- och hälsoproblem och Malika tyckte många gånger att det var frustrerande att komma in så sent i processerna.
Kan man vända på kuttingen och fråga vad som kan göras förebyggande? Det ledde henne till att bli Rotary Peace Fellow och studier i Uppsala. Hon frågar om det för det första går att förutsäga kommande konflikter och för det andra om folkhälsofrågor, brist på sjuk- och hälsovård i sig orsakar konflikter? En möjlig ståndpunkt kan vara att folkhälsofrågor ställas i förhållande till ett lands utvecklingsnivå och ett lands förmåga till ett styre som tillgodoser människors medborgerliga rättigheter. Och på det sättet undvika våld och konflikter.
På den första frågan har hennes litteraturgenomgång inte gett något svar. På den andra finns intressanta studier att ta del av och hennes arbete fortsätter. Malika riktar framför allt in sig på frågor om säkerheten för den hälso- och sjukvårdspersonal som arbetar i konfliktområden. Hon konstaterar att det som i förstone ser ut som en god strategi när det gäller säkerheten för hälsomedarbetare, kan visa sig vara helt fel strategi på grund av motsatta parters brister på tillit och förtroende för dem som ska garantera säkerhet. Detta är något som bland annat Röda kors-personal många gånger fått erfara. Malika efterlyser analyser och forskning på detta område.
Om ett år är Malika färdig med sina studier och vi ser fram emot att få ta del av hennes resultat. Och framför allt önskar vi henne lycka till!