Publicerad av Gosta Munktell den 25 Oct 2022
Fredrik Blom är en deltidsstuntman
Vi har säkert alla hört talas om deltidsbrandmän men att det även finns deltidsstuntmän var en nyhet.
På en fråga svarade Fredrik att det finns en handfull män i denna yrkeskategori och att det även finns någon enstaka stuntkvinna i Sverige.
Fredrik Blom är till vardags systemutvecklare 52 år gammal och har två barn.
Intressant nog var det ingen som frågade hur barnen uppskattade sin pappas bi syssla.
Som stuntman får man tåla lite stryk.
Blåmärken hör till yrket. Ett brutet revben är också en yrkesskada.
Se bifogade länk "Fredrik in action YouTube "
Det värsta Fredrik varit med om är ett svärd som icke planerat skapade ett ärr i ansiktet.
Fredrik kommer från Sandviken och var redan som barn förtjust i att uppträda (en teaterapa).
Fredrik är 52 år och två barn
Uppväxt på 80-talet med actionfilmer som ”karate-action” och ninjor. Fredrik nämnde också Staffan och Bengt i den svenska version av High Chaparrals som en inspirationskälla.
Han började med kampsport 1986. Tillsammans med en kollega gick han en stuntkurs 2006 alltså
sent i livet för att bli en stuntman. Fredrik nämnde sitt samarbete med filmregissören och manusförfattaren Lisa James Larsson.
Vanliga sysslor som stuntutövare är att:
Ramla, Falla, Få stryk, Ramla igen på rumpan etc. Fredrik avstår dock från att köra bil som stuntman.
Här finns en risk att skada en tredje part. Det finns dock stuntmän som huvudsakligen ägnar sig åt våldsam bilkörning.
Vanliga sysslor
  • dubbla en skådespelare dvs göra det som en skådespelare inte kan/vill göra.  Exempel Beck och Maria Wern
  • Vara polis, bov eller annan karaktär i närheten av action
  • Vara med bakom kameran på olika sätt
  • Sköta ”vajrar” o.s.v. vid stunt
  • Se till att skådespelare och stuntutövare är säkra
  • Passa, flytta mattor, hålla koll på säkerheten
  • Öva med skådespelare
  • Koordinera (stuntkoordinator)
  • Gå igenom manus och se vilka scener det kan behövas stunt
  • Planera stunt/scener utifrån budget och vision
  • Vara regissörens högra hand vad gäller action och säkerhet vid inspelning
Som stuntman kan man råka ut för obehagliga situationer tex att möta en skådespelare som gör motstånd tex i Haijbyaffären där Haijby spelad av Sverrir Gudnason gjorde kraftig motstånd då han skulle omhändertas på Beckomberga. Johan Reborg  ville inte ta smällen från en träpinne vilken oplanerat träffade Fredrik hårt. Ibland går det inte att använda alla skydd som önskas eftersom kläderna (en kort klänning) inte medger ett knäskydd.
Att planera/koordinera ett stuntjobb kräver stor noggrannhet för att undvika skador. En kameraman skall inte ramla av taket. Budgeten är begränsad. Det finns endast en bil som får brinna upp.
Ibland vill en skådespelare göra sitt eget suntjobb vilket kan sluta illa. Ett hopp från en perrong med en stukad fot och en fördröjd inspelning.
Idag jobbar Fredrik ca en dag i månaden.
Det går att få en försäkring som stuntman och oftast har uppdragsgivaren en försäkring.
På en fråga om Fredrik får betalt per fall blev svaret snabbt att han får betalt från fall till fall.
Så snabbt måste en stuntman agera med ord och handling.

Länk till i ICA-butiken på YouTube
Länk till hemsidan